wholesale jerseys wholesale jerseys china wholesale nfl jerseys from china wholesale jerseys free shipping wholesale nfl jerseys online coach outlet coach handbags outlet coach handbags outlet michael kors handbags outlet michael kors handbags outlet michael kors outlet

www.sizedebiyat.com SiZedebiyat Edebiyat Enstit�s�

M�TOLOJ� da��

' NA TIRMANAN YAPIT

Telif Hakk� Sahibi: Ye�im ESEMEN

 ANDRO-GYNOS

Paris�te, otel odas�nda, bilgisayar�m�n ba��nda, gece gitmeye niyetlendi�im Milonga* i�in bulundu�um b�lgeye yak�n adresleri ara�t�r�yordum. Dosyalar�m�n i�inde geziniyordum ki, eski bir ileti ili�ti g�z�me. Mitolojik bir �yk�yd� bu. �lgi alan�ma girmi� ve saklam���m. Hem de Tangoya dair dok�manlar� toplad���m klas�r�n i�inde. � Allah Allah ! � dedim; � Ben bu yaz�y� neden bu klas�re koymu�um ki ? Herhalde yanl��l�kla tutup kuyru�undan oraya ta��m�� olmal�y�m! � Sonra iyice d���nd�m. Yanl��l�kla da olsa do�ru adrese ta��nm�� olabilirdi asl�nda; � Evet, evet neden olmas�n? � dedim. ve bulundu�u yerde b�rakmaya karar verdim bu dok�man�. Tango klas�r�m�n i�inde yani. Bu noktada s�z� de, ARISTOPHANES� e b�rakmak istiyorum izninizle; 

ARISTOPHANES- " ( ... ) �nsan asl�nda neydi, ne oldu, �nce bunu bilmemiz gerek. ��nk� insan her zaman bug�nk� gibi de�il, bir ba�ka t�rl�yd�. �nsan soyu ilkin �� �e�itti. �imdiki gibi erkek, di�i diye ikiye ayr�lm�yordu. Her ikisini de i�ine alan bir ���nc� �e�it daha vard�. Bu �e�idin kendi kayboldu, sadece ad� kald�. ANDROGYNOS denilen bu �e�idin, ad� gibi bi�imi de hem erkek hem de di�iydi. ��te bu insanlar yuvarlak s�rtlar� ve b���rleri ile tostoparlak bir �eydiler. Her birinin d�rt eli, bir o kadar da baca�� vard�. Yusyuvarlak bir boyun �zerinde birbirine t�pat�p e�it ama ters y�ne bakan, iki y�zl� tek kafa, d�rt kulak. Edep yerleri ve her �eyleri de ona g�re hep iki�er iki�er. Y�r�rken istedikleri y�ne do�ru, bizim gibi d�ped�z ad�m atamaz, ko�mak istedikleri zaman da tepetakla, havaya f�rlayan bacaklar� ile bir tekerlek olur, sekiz kola ve baca�a birden dayand�klar� i�in, d�ne d�ne u�ar giderlerdi." 

S�z�n k�sas�, bunlar g��e t�rmanmaya ve Tanr�lara kar�� koymaya yelteniyorlar ve... 

"  ( ... )  ZEUS uzun uzun d���nd�kten sonra;

-        Galiba bir �are buldum! der.

-       �nsanlar hem kals�n, hem de kuvvetten d���p hadlerini bilsinler! �kiye b�lece�im onlar�, b�ylece zay�f d��ecekler, hem de say�lar� art�p, bizim i�in daha faydal� olacaklar. �stelik iki bacak �st�nde daha do�ru d�r�st y�r�yecekler. Yine de hadlerini bilmez, uslu durmazlarsa, yeniden ikiye b�lerim, bu sefer tek bacak �zerinde atlaya atlaya giderler.

B�yle der ZEUS ve insanlar� tutar ikiye b�ler. Yumurtay� ince bir k�lla ortas�ndan keser gibi. ZEUS kesti�i insanlar�n y�z�n�, boyunlar� ile APOLLON' a ters �evirtir ki, kesilen yerlerini g�rs�nler ve ak�llar� ba�lar�na gelsin. Yaralar�n� iyi etmesini de buyurur. APOLLON da yapar. 

�nsan�n yap�s� b�yle ikile�ince, her yar�, �b�r yar�s�n� �zleyip arar, kollar�n� birbirine sar�p, yeniden bir b�t�n haline gelmek arzusuyla kucakla��r olmu�...

Birbirinden ayr� hi�bir �ey yapmak istemeyerek, a�l�ktan ve i�sizlikten �l�p gidiyorlarm��. Yaral�lardan biri �l�nce, sa� kalan bir ba�kas�n� ar�yor, ona sar�l�yormu�. Rasgele sar�ld��� bu insan bir erkek yar�s� da olabiliyormu�, di�i yar�s� da. Bu y�zden insan soyu azal�p gidiyormu�. ZEUS hallerine ac�m��, bir ba�ka �are bulmu�. Ay�p yerlerini �nlerine getirmi�. ��nk� arkada olunca �iftle�erek de�il, a�ustos b�cekleri gibi topra�a yumurta d�k�p �o�al�yorlarm��. Ay�p yerleri �ne al�n�nca, di�i erkek �iftle�erek �o�almaya ba�lam��lar. Maksad� �uymu�: �iftle�me erkekle kad�n aras�nda olursa insan soyunun �o�almas�n� sa�lam�� olacak, yok e�er erkekle erkek aras�nda olursa arzular�na kanarak ba�ka i�lere y�nelecekler, yani hayatlar�nda ba�ka ama�lar� olacak. 

Demek ki insan�n kendi benzerinde duydu�u sevgi, �ok eski bir zamandan kalmad�r. Sevgi, bizim yap�m�z� yeniden kuruyor, iki varl��� tek varl�k haline getiriyor, k�sacas� insan�n yarad�l���ndaki derde deva oluyor. Her birimiz bir insan�n Symbolon� uyuz (tamamlay�c� par�as�y�z ) Pisi bal�klar� gibi bir b�t�n�n yar�s�na benzeriz. Onun i�in de hep tamamlay�c� par�am�z� arar dururuz... 

Demin ANDROGYNOS dedi�imiz kat���k varl���n bir par�as� olan erkekler, kad�nlara d��k�nd�r. Bir kad�nla yetinmeyen erkeklerin �o�u da bunlardan gelmedir. Erkeklere d��k�n, kocalar� ile yetinmeyen kad�nlar da bunlardand�r. Fakat bir di�iden kesilme kad�nlar, erkeklere hi� y�z vermezler ve daha �ok kad�nlara meylederler, seviciler bunlar aras�ndan ��kar. Bir erkekten kesilme erkeklere gelince, onlar da erkek yar�lar�n� ararlar ve �ocukken erkek as�llar�n�n par�alar� olarak erkekleri severler, onlarla d���p kalkmaktan, kucakla�maktan ho�lan�rlar... 

�nsanlar�n kar��s�na demin s�z�n� etti�im kendi yar�s� ��kt� m�, derin bir dostluk ve sevgi duygusuyla vurulmu�a d�ner, bir an i�in bile ondan ayr�lmak istemez. B�t�n �m�rlerini bir arada ge�iren insanlar, birbirlerinden ne istediklerini anlatamazlar size. Kimse diyemez ki; Onlar� bu co�kuyla birle�tiren zevk, cinsel arzu ortakl���d�r. Bu iki candan her birinin, arad��� bamba�ka bir �eydir, istediklerini duyar, sezer de anlatamazlar... Sevdi�ine kavu�mak, onda erimek, iki ayr� varl�kken bir tek olmak... 

( � ) Her i�te tanr�lar�n dedi�ini yap ki bir daha b�l�nmeyesin ve sevgi yolu ile b�t�nl��� bulas�n. Kimse sevgiye kar�� koymas�n. Sevgi ile bar���p uzla�t�k m�, bizi b�t�nleyecek sevgilileri de bulur ve mutlulu�a eri�iriz. Bu da az kimseye nasip olan bir �eydir.

( s: 36- 40 ��len, Eflatun, - T�rkiye �� Bankas� K�lt�r Yay�nlar�, Temmuz 2000 - ) 

Belki de; farkl� �lkelerden, farkl� �ehirlerden gelen, bir birini hi� tan�mayan, ayn� dili bile konu�mayan insanlar�n d�nyan�n d�rt bir yan�nda  Milongalarda hi� durmadan bir birine sar�larak Tango yapmalar�n�n kimi ipu�lar� bu mitolojik �yk�de sakl�d�r! Kim bilir !...

Milonga: � Tango dans� yap�lan mekanlar � ve � tango dans etme olgusu �  ( Buradaki anlam� d���nda, � eski tango tarzlar�ndan birine dayal� bir m�zik ve dans  t�r� � anlam�n� da ta��r ) 

:  Ye�im ESEMEN, 28.11.2004, 18:21, Paris, Fransa                                                                    Di�er Bir Mitoloji i�in  

               

Bir Onceki Yap�t Teknik Aksakl�k Bildiriniz Edebiyat At�lyesi Girisi T�rkce veya Di�er Bir Dil Yan�lg�s�n� Bildiriniz S�zl�k Telif Haklar� Kanunu �mla K�lavuzu  Bu yazar�m�z/Bu yap�t hakk�nda ODA AKDEN�Z ODA EGE ODA MARMARA Enstit� Girisi Bir Sonraki Yap�t