DENEME soka��
Telif Hakk� Sahibi: Tuna BA�AR
�iir �zerine K�sa Bir Yaz�
�iire her zaman edebiyat�n � kutsal � bir alt dal� olarak bakt�m. �iirin yeniyi bulma �abas� oldu�unu bildi�im i�in �iir yazman�n �yk� ve deneme yazmaktan �ok daha zor oldu�unu d���n�yorum. Bu nedenle de �iir yazmay� pek deneyememi�imdir. Yazd���m bir iki �iirsel karalamay� da �iir olarak g�rmedi�imden hi� kimsenin okuyamayaca�� bir �ekilde kendime saklar�m. Asl�nda �iir yazmak bana g�re, do�u�tan gelen bir yetenektir. Ama, sadece yetenek ger�ek anlamda �iir yazmak i�in yeterli de�ildir. �iir, yeniyi bulma �abas� oldu�undan ger�ek �iiri elde edebilmek i�in �iire eme�i ge�mi� b�y�k �airleri �ok iyi tan�mak, g�n�m�z�n gen� ve �zg�n �airlerini yak�ndan takip etmek ve �iir �zerine olabildi�ince ara�t�rma yapmak gerekir. �iir konusunda bu birikimi yetenekle birle�tiren insanlar ger�ek anlamda �iir yazmay� ba�ar�yorlar. �iir yazd���n� s�yleyen insanlarda en �ok bu birikimi merak ediyorum ve kar��ma ��kan insanlara bir iki �air ismi say�yorum. Bu �airler hakk�ndaki g�r��lerini ��renmek istiyorum ama genelde ald���m yan�tlar beni �ok �a��rt�yor. Bu �lkede �zdemir Asaf� tan, Edip Cansever� den, Oktay Rifat� tan, �lhan Berk� ten, Ece Ayhan� dan, Hilmi Yavuz� dan, Enis Batur� dan, G�lten Ak�n� dan, k���k �skender� den habersiz olup �iir yazd���n� iddia eden insanlar ya��yor. Hatta N�z�m Hikmet� in, Orhan Veli� nin, Necip Faz�l� �n, Attila �lhan� �n, Can Y�cel� in, Cemal S�reya� n�n b�t�n �iirlerini okumam�� ve �iir yazd���n� s�yleyen insanlar kar��s�nda �a�k�nl���m� gizleyemiyorum ve � Bu �airleri tan�madan, b�rak�n tan�may� ezbere bilmeden, yeniyi nas�l yaratabilirsiniz ki! � diye s�ylenmeden edemiyorum. Asl�nda T�rk�e �iir yazmak i�in en ideal dil. �iirin en �nemli �zelli�i olan soyutlama ve imgesel anlat�m i�in �ok uygun. Bu nedenle T�rk�e, �iirde yeniyi yaratma a��s�ndan b�y�k bir �ans ama buna ra�men T�rk�e� nin d�nya �iirine y�n vermeyi ba�arm�� tek �airi var: N�z�m Hikmet. N�z�m d���nda d�nya �iirini y�nlendirecek bir �air daha ��karamam���z. Bunun nedeni, birikimi �nemsememek ve yerellikle yetinmeyi kabullenmektir. Belki de ben bu nedenle Enis Batur� u ve k���k �skender� i �ok seviyorum. �iir birikimlerini yetenekleriyle birle�tirmeyi ba�ar�p, �zg�n olarak yerellikten uzak durmaya �al��t�klar� i�in� Belki de bu y�zden �iire el atam�yorum. Yeniyi yakalama zorlu�unun fark�nday�m. Sadece bu zorlu�un fark�nda olmamal�y�m ki �iir hep edebiyatta az�nl�k olarak kalm��.
Tuna Ba�ar
urduk yerde bir �ark� m�r�ldanmaya ba�l�yorum. Bilin�siz bir �ekilde... Yava� yava� sesimi y�kseltiyorum ve �ark�n�n s�zlerini bilin�li bir �ekilde s�ylemeye devam etti�imi fark ediyorum. G�ky�z�ndeki y�ld�zlardan bahsediyor �ark�... Sitem dolu... G�ky�z�ndeki y�ld�zlardan daha yaln�z olmak... G�z�m�n �n�ne bir kad�n geliyor. K�z�l sa�l�, g�ven uyand�ran bak��lara sahip bir kad�n... " Yok, " diyorum, " bu �ark�y� bu kad�ndan de�il, ba�ka birinden duydum! " Haf�zam� zorluyorum. Ayk�r� bir erkek ses sanat��s� geliyor g�zlerimin �n�ne. " Evet, " diyorum, " i�te bu sanat�� s�yl�yor. " D�neminin en ayk�r� ki�iliklerinden biri... S�rf ayk�r�l��� y�z�nden h�l� ( �l�m�nden sonra bile ) ele�tiriliyor, s�rf ayk�r� oldu�u i�in ( sanat�na bak�lmaks�z�n ) sevilmiyor. Dudaklar�m�n aras�ndan �ark� s�zleri ��kmaya devam ediyor. Ancak ayk�r� bir ki�ilik bu �ark�y� s�yleyebilir! Yaln�zl���n h�zn�n� ruhumda hissediyorum. �ark�y� tekrar tekrar s�ylerken, yaln�zl��� hat�rlatan yazarlar, �ark�c�lar, �airler ge�iyor akl�mdan. Bir film sahnesinden, bir kitaba giriyorum, bir �iirden ��k�p, bir �yk�de buluyorum kendimi. Olaylar, yerler, ki�iler de�i�iyor, fakat hissettiklerim de�i�miyor. Dudaklar�m h�l� �ark�y� m�r�ldan�yor, fakat tek farkla; art�k g�z ya�lar�m da dudaklar�m�n a��l�p kapanmas�na g�re y�n de�i�tirerek, hislerimi daha da derinle�tiriyor. Kim demi�ti, ben ne zaman yaln�z kald���m� bilmiyorum, her zaman yaln�zd�m onu biliyorum, diye. Kalabal�klar etraf�nda yaln�zl���n� unutan �air kimdi; Murathan Mungan m�? Yaln�zl���n Senfonisini kim yazm��t�? Bir anda O�uz Atay'�n bir �yk�s�nde buluyorum kendimi. Korkuyu beklerken yaln�zl���m derinle�iyor. Lars von Trier' in bir filmine giriyorum. Korkuyu beklemeyi b�rak�p, her dakika korkuyla ya�amaya ba�l�yorum. Ve tabii yaln�zl�k hep i�imde... Bir filmden, bir kitaptan, bir �ark�dan ��k�p normal hayat�ma d�nemiyorum ��nk� normal hayat�m� bunlar�n i�inde buluyorum. Tek fark; bunlar sayesinde normal ya�ant�m�n ac�s�n� daha da derinden hissediyorum. Yava� yava� sesim k�s�l�yor. G�zya�lar�m izledi�i yollarda kuruyor. A�z�ma tuzlu bir tat b�rak�yor bu �ark�. Tekrar s�ylemeye cesaret edemiyorum...
Yaz�da Ad� Ge�enler M�r�ldand���m �ark� : G�ky�z�nde Yaln�z Gezen Y�ld�zlar (Beste : Teoman Alpay G�fte : Hikmet M�nir Ebcio�lu Makam : Nihavent ) K�z�l Sa�l�, G�ven Uyand�ran Bak��lara Sahip Kad�n : Candan Er�etin Ayk�r� Erkek Ses Sanat��s� : Zeki M�ren � Ben ne zaman yaln�z kald���m� bilmiyorum, her zaman yaln�zd�m onu biliyorum! � diyen ve kalabal�klar etraf�nda yaln�zl���n� unutan �air : Murathan Mungan Yaln�zl���n Senfonisini Yazan Ki�i : Sezen Aksu O�uz Atay��n �yk�s� : Korkuyu Beklerken Lars von Trier�in Filmi : Dogville |
" Edebiyat At�lyesi Pazartesi �al��malar� " ndan: 104. haftan�n 18.09.2006 / 24.09.2006 konusu: �K�NC� YIL �EREF�NE KONU SERBEST
:
Tuna
BA�AR,
050806 / 0416