www.sizedebiyat.com SiZedebiyat Edebiyat Enstit�s�
DENEME soka��
Telif Hakk� Sahibi: Ye�im ESEMEN
�ah Mat ( ? ) �
Satran� bir oyun, tango da �yle� Her iki oyunu da oynamak; zihin - beden koordinasyonu ister, yarat�c�l�k ve zek� ister, konsantrasyon ister, esnek alternatifli ve stratejik d���nme, do�ru yerde ve do�ru zamanda karar alabilme yetene�i ister. Teknik ister, duygu - d���nce - eylem dengesi kurma becerisi ister, g�zlemleme, anlama ve de�erlendirme s�recinde kesintisizlik ister. Ve her �eyden �nce; oyunun temel kurallar� oldu�unu bilmek, anlamak ve iki taraf�n mevcudiyetini ister. Satran� da Tango gibi � 2 � yi gerektirir� Satran� oyununu oynayabilmek i�in farkl� iki renk ta� grubunun varl���n�n gereklili�i ile s�ze ba�layabiliriz� �rnek: siyah � beyaz� kad�n - erkek� yani iki farkl� renk� Her bir rengin i�inde farkl� i�levselli�e sahip, e�it say�da ta� yer al�r� Oyunun kurallar�ndan biri; a��l��� beyaz ta��n yapmas�d�r� ilk ad�m� beyaz ta� atar, siyah onu takip eder� Bir erkek tek ba��na Tango yapamaz, bir kad�n da �yle. Tango yapmak i�in iki ki�i gerekir. �kisi de hem birbirine, hem de oyunun kurallar�na gereksinim duyar. Ve kurallardan birisi de; erke�in yol g�sterece�i ( lead ), kad�n�n takip ( follow ) edece�idir. Tangoda kad�n ve erkek, kendi farkl�l�klar�n� korurken, zihin ve beden koordinasyonu i�inde i�birli�i halindedir. Her birinin kotard��� farkl� bir �ey vard�r ve bu da, taraflar�n danstaki pozisyonu ile ili�kilidir. Her birinin danstaki konumunu belirleyen, teknik ve o pozisyonun ta��d���/�stlendi�i g�revdir ki bunlar, bu dans�n tango, bu oyunun satran� olmas� i�in gereklidir... Partnerlerin eril ya da di�i kimli�ine g�re, pozisyonlar daha de�erli ya da daha az de�erli �eklinde tan�mlanmaz. Ta�lar�n rengi, �stlendikleri g�revin de�erini eksiltmez ya da artt�rmaz� Tango dans etmek i�in partnerlerden her biri, danstaki pozisyonuna ili�kin kurallara uymak ve bunlar� yerine getirmek durumundad�r.. Ta�lar i�in de durum de�i�mez. Satran�ta ta�lar�n her biri, standardize edilmi� kurallara g�re hareket eder. Bir kale �rne�in, d�z a��larda hareket ederken, bir fil diyagonal olarak y�r�r. Ancak, oyunun oynanmas� i�in t�m ta�lar gereklidir ve her ta��n bulundu�u konumda �stlendi�i bir g�rev vard�r� Beyaz ta��n ilk hamleyi yapmas� yani bir anlamda � lead � etmesinin ve siyah�n onu takip etmesinin oyunun kural� oldu�unu kabul ederek oyuna ba�lamak ve bu d�ng�de oyunu s�rd�rmek; beyaz ta��n can�n�n istedi�i yere gidece�i ve bu hareketin kabul g�rece�i anlam�n� i�ermez� Tangoda kad�n, erke�in liderli�ini kabul eder ancak, ataca�� ad�m kendisinindir, kendisine aittir, erke�e de�il. Ad�m�n�, gere�i gibi ve d�zg�n bir �ekilde ger�ekle�tirmek i�in gerekli yeri, mesafeyi ve s�reyi kullan�r. Aktif bir kat�l�mc� olarak dansa varl���n� koyar. Tango dans�nda �� element vard�r: Kad�n, erkek ve tangonun yap�s�� Satran� oyununda �� element vard�r: Siyah ta�lar, beyaz ta�lar ve satranc�n yap�s�� Bu ba�lamda erkek ve kad�n; iki farkl� rol, iki farkl� bi�em ve iki farkl� konum ile, � 2 �nin i�inde tek � 1 � �ey �retirler: bir Tango, bir Satran� ya da bir Oyun� Satran� ve Tango aras�ndaki benzerlikleri s�ralarken, dans�n d�ng�s� i�erisinde, yap�sall���n, tekni�in yan� s�ra duygular�n sirk�lasyonu ve birbiriyle etkile�iminin varl���n� �skalam�� oldu�um d���n�lmesin.. Bu noktadaki ili�kilendirme de belki ��yle ifade edilebilir: Satran� oyununda; beynin kavray�� ve muhakeme yoluyla g�nderdi�i mesaj, ellere ula��r.. Tango oyununda beynin g�nderdi�i mesaj, kalp yoluyla ayaklara ula��r� |
" Edebiyat At�lyesi Pazartesi �al��malar� " ndan: 46. hafta, 08.08.2005 - 14.08.2005 haftan�n konusu: KADIN ve ERKEK �zerine...
:
Ye�im
ESEMEN,
14.08 2005, 16:08