www.sizedebiyat.com SiZedebiyat Edebiyat Enstit�s�
DENEME soka��
Telif hakk� sahibi: �ahin TORUN
AYNANIN SIRTINDA G�R�NEN...
Ger�e�in k�r�ld��� yerde ba�lar �iir... Ger�e�i k�ran ve o k�r�lma an�na kadar ger�ek ad�na birikmi� ne kadar ya�anm��l�k varsa onlara bir i�erik ve hakiki g�r�nebilirlik kazand�ran kocaman aynan�n ad�d�r �iir. Tasarlanmadan, �yle oldu�u i�in �yle olan ya da her ne ise o olan b�t�n bu birikime kazand�rd��� i�erikle ayna olu� s�reci bir ba�ka anlamda da aynaya akseden, oradan yay�larak tan�nabilen g�r�n�m i�in sadece o aynada bulunabilecek bir imkan�n g�sterili�idir. Ayna, �iirin birikmi� olana d�n�k taraf�, birikenin salt statik bir evrende ger�ekle�meyip, olma s�reci, olmu�lu�u ve muhtemel olabilirlikleriyle, aynaya bakanlara ne kadar da �enlikli bir halde vuku buldu�unu g�sterir. Bir y�z�yle her zaman hayata d�n�k bir cephede duran �iirin bu y�z� olana��n kullan�lm�� hali, s�rt�n�n d�n�k oldu�u yer ise olabilirlik, yani gelecektir. Bu haliyle de bir olabilirlikler toplam� olarak gelece�i g�stermekten �te, gelece�i haz�rlayan, kendine has bir gelecekten �ok olacak olanlar� b�t�n�yle i�eren bir gelece�i gelmeden �nce olu�turan t�m imgelerin - umudun, hasretin, tutkunun, a�k�nl���n ve g���s �eperini zorlayan y�re�in �����n�, �s�s�n� - siyah s�rt�yla ta��y�p getiren ve onu bir y�k olmakla beraber kendi kendini yakarak i� enerjiye �eviren organizman�n ad�d�r �iir... Olana��n son noktas�ndaki gelece�in enerjisini k�rarak, sadece kar��s�nda duranlar�n g�rebilecekleri bu b�y�k organizma bir ba�ka deyi�le de vaktin Araf� �nda durarak deyi�in, demenin b�t�n tonlar�n� kullan�p, insano�luna �reyebilme ve �retebilme yetene�ini hat�rlatman�n yan�nda akl�n hizaland�rmas�yla olanak s�n�rlar� i�erisinde duran gelecekten ta��d��� haberlerle de bir bildirici oldu�unu a��k eder... Ve... Hakikat bu a��kl�k i�erisinde b�t�n ��plakl���yla ���ldar ve ge�er... �iirin siyah s�rt�nda getirdi�i bir �te haldir bu ger�e�in ���lt�s�yla g�r�len... Yaln�zca �yle s�ylendi�i ya da �yle bilindi�i i�in de�il; �o�ulla�madan, tutkudan, esrimeden ve �st�nde bir yerlerde de�il yan�nda getirdi�i, ak�l ve bilgiden farkl� olarak hem onlara de�in hem de onlardan �zg�r bir �te haldir... �iirle bilinmesi gerekmeyen halin gere�inden fazla ak�lla bilinen s�n�rlar� da i�te bu kendinden �zg�r �iir at�yla ge�ilebilir... Akl�n ayd�nlatt��� ���k ancak bir y�resine d��t��� ger�ek kadar ger�ek olan bir ger�e�i ��karabilir ortaya... Oysa gerilerde bir yerde koskoca bir karanl�k b�y�t�lmektedir ve bu b�y�k karanl���n ke�fi sonucundad�r ki, ak�l d��t���, d���r�ld��� yerin, y�renin s�n�rlar�na �ekilir... Ak�lla yay�lan g�ndeli�in kokusu �iirle ��kar ortaya ve bu kokuyla da �iir ancak � ... �iirsel olarak bulunabilece�imiz... � ve ancak bu bulunu� sonucunda anlam kazand�rabilece�imiz bir yery�z�nde bizi insanca m�mk�n olu�un en anlaml� hali olan � �iir olarak duru�� a � �a��r�r. Yorumlanm�� bi�imiyle ger�ek ilk kayb�n�, hakikat olu�un kendili�ine kat�lan hakikatler karma�as�nda ya�ayacakt�r. Yorumlanm�� ya da yorumlanmaya a��lm�� ger�ek, s�z�lmekten �ok didiklenmi� bir hakikat olarak Logos� un evreninde anlaml�d�r ancak. Ak�l sahiplerinin ���len � lerindeki ve onlar�n � Devlet � lerindeki yeri neresi olursa olsun, insanl���n h�zl�, usta bir kaydedicisi olarak �iir, onlar�n daha ne zaman s�yleyeceklerini bile bilemedikleri s�z� �� ... sanki karanl�k bir u�urumdan, bir duvar�n ard�ndan ��k�p gelen, haberci ku�lar gibi... �� neresi oldu�u bilinemese de tam orta yerinde durulan bir d�nyan�n kendi seyrine dald��� aynan�n s�rt�na kal�c� olmas�n� sa�lar. Ak�l Ger�e�i tan�mlar... �iir akl�n tan�mlamaya �al��t��� ger�e�i alg�lar ve kal�c� k�lar ve s�rt�m�zda ta��n�p bize y�k olmas�ndan �te omuz ba�lar�m�z� �pe �pe kanatlar�m�z olmas�n� sa�lar. Felsefenin y�klenmeye u�ra�t��� ger�ek, �iirin kanad�d�r... Kanatlar� ger�ekle i�lenmi�tir �iirin... Ve ne heyecanl�, ne k��k�rt�c� bir �eydir hakikatle i�lenmi� kanatlarla olu�� un ve � ol... � un kesinli�ine u�mak... |
:
�ahin TORUN, Erzurum,
May�s 2005