wholesale jerseys wholesale jerseys china wholesale nfl jerseys from china wholesale jerseys free shipping wholesale nfl jerseys online coach outlet coach handbags outlet coach handbags outlet michael kors handbags outlet michael kors handbags outlet michael kors outlet
www.sizedebiyat.com SiZedebiyat Edebiyat Enstit�s�

ANI ekmeces

Telif hakk� sahibi: Fatma �ZD�REK

T�RK�E� N�N GE�M���NE DO�RU B�R YOLCULUK

I

I. B�L�M 09 Eyl�l 1994 - 26 Eyl�l 1994

II. B�L�M 27 Eyl�l 1994 � 17 Ekim 1994

�ns�z

Siz hi� 15 ki�i bir midib�s i�inde, 38 g�n 39 gece ve 17.000 km� lik bir Asya yolculu�u ki, bu yolculukta yaln�zca 10 geceyi otel, �ad�r veya misafirhanede d�z bir zeminde yatarak, kalan yakla��k 30 geceyi ara�ta ge�irerek, yapmay� d���n�zde canland�rabilir misiniz? Ben ve 14 arkada��m � 10� u ile bu gezide tan��t�m - bunu ger�ekle�tirdik. Hem de bir�ok soruna kar��n, b�y�k bir co�ku ile.

Bir geziye �ncelikle nereye, nas�l, ne zaman, kimlerle gidece�ine karar verip, d��ler kurup, bunlar� ger�e�e d�n��t�rmek i�in pl�nlar yaparak ba�lan�r. Benim i�in de �yle oldu say�l�r, birazc�k farkla: Benim d��lerim, yeni yerler g�rmek, yeni insanlar tan�mak; bu yerleri ve insanlar� fotograflamak ve belki de bu �ekilde kendimi bulmakt�r.

Evet, b�ylece son birka� y�ld�r yapt���m gibi, fotograf �ekme amac�yla Asya� ya karayolundan yeni bir yolculu�a ��kmaya karar verdim. Ger�i son gezimin yar�m kalmas�ndan beri sayr� yata��mda bile hep bunu d���n�yordum. Karar vermek yine de kolay olmad�; ��nk� ayn� ama�la ge�en y�l yapt���m bir gezide �ok ciddi bir trafik kazas� atlatm��, iki kolum k�r�lm��, ba��m ve bacaklar�m da �e�itli yerlerinden yaralanm��t� ve ufak zorlanmalar hala m�thi� a�r�lara sebep olabiliyordu.

Son 10 k�sur y�l�m� yaln�z ya�ayarak ge�irdi�imden, bu kaza nedeniyle 5 ay ba�kalar�na ba��ml� kalm��, bunun sonucu �e�itli bunal�mlar ya�am��, neredeyse intihar�n ucundan d�nm��ken; nas�l oluyor da yeniden ayn� �ekilde, ayn� ama�la ve benzer �lkelere yol alabiliyordum? Bu soruyu bana y�neltenleri; ya�am amac�m� olu�turan, ��renmek, gezmek, g�rmek, tan�mak ve fotografa aktarmak tutkumu, bunlar� yapmadan mutlu olamayaca��m�, onun i�in de bu yolculu�a ��kmam gerekti�ini, benim overland ( kara yolu ile yap�lan �lkeler aras� gezi )� da g�r�p ya�ayacaklar�m� havayolu ile yap�lan bir yolculukta ya�ayamayaca��m� anlatarak yan�tlad�m.

Ve b�ylece ba�lad� bu gezi; gezi sonunda anlad�k ki bu � T�rk�e�nin Ge�mi�ine � bir yolculuk oldu, ��nk� yol boyunca anadilimizden ba�kas�na gerek kalmad�. A�a��da bunun g�ncesi:

09 Eyl�l 1994 � Cuma

G�nler �nce geziye haz�rl�k olarak koruyucu a��lar olup s�tma tabletleri almaya ba�lam��t�k. Saat 21:45�de �stanbul AKM �n�nden �in yolculu�u ba�lad�.

10 Eyl�l 1994 � Cumartesi

Araban�n bak�m� i�in Amasya� da uzun s�re bekledik. Yusuf gitar �al�p, � �in� e do�ru � diye bir �ark� olu�turmaya �al���yor, biz de s�z bulmaya kat�l�yoruz. Ortak bir ezgi bulmak keyifli. Sakaltutan ge�idini ( 2160 m ) saat 17:15� de a��yoruz.

11 Eyl�l 1994 � Pazar

A�r� Da��� n� fotograflad�k. Kontrollerde polis ve askerlerle sohbet ediyoruz yine, daha �nceki gezilerde oldu�u gibi; � Yolunuz nereye? �, � �in� e �, � Ora nere? � falan gibi. G�rbulak� dan ��k�nca �ran i�in �zel giysilerimizi giyiyoruz. �ran g�mr���nde �ok bekleyip, Maku� ya ancak gece girebiliyoruz. Merend, Tebriz, Mianeh; b�t�n gece yol al�yoruz.

12 Eyl�l 1994 � Pazartesi

Saat 07� de Sendchan�a var�p, kahvalt�ya ekmek almak i�in f�r�na gidiyoruz. Kad�n ve erkekler ayr� s�ralar olu�turmu�. Bu insanlarla bak��arak, i�aretle, biraz da T�rk�emiz ile anla�maya �al���yoruz. Adam�n biri birka� pideyi kolumun alt�na tutu�turup, bizi oradan uzakla�t�r�yor; halkla yak�nl�k kurmam�z� engellemek isteyen softan�n teki san�r�m. Arabam�za ald���m�z bir polisten, �ran� da polislerin yurtd���na gidemeyece�ini ��reniyoruz. Nehaqend, Kemalabad, Kered�� den Tahran� a var�yoruz. Yeterince �rt�c� olmayan giysilerimiz bir sorun; �zellikle ba��rt�s�; araba i�inde taksak m�, takmasak m�? �ki arkada��mla Tahran �ar��s�n�n bir k�sm�n� dola��yoruz, d��ar� ��kt���m�zda T�rkiye� de iktisat okumu�, 40 ya��n �st�nde bir �ranl� bayanla tan���yoruz. Simsiyah kapal� giysilerinden bile zarafeti okunuyor. G�zel bir sohbete tutu�unca, tiyatro g�rme iste�imizi iletiyoruz, bizi bir tiyatroya b�rak�yor. Bu gece �ranl� bir grup yok. Bir Bulgar grubunu siyah ve kapal� giysileriyle, bir �ocuk oyununda izliyor ve bolca fotograf �ekiyoruz. Tahran� da otob�se bini�; erkekler �nden, bayanlar arkadan, ama ben her zamanki tersli�imle �nden binmeye �al���yorum. S�r�c� � Haram, haram! � deyip, arka kap�y� i�aret ediyor. Gece � Zulhane � denen yerde, kad�nlar�n kesinlikle giremedi�i, sadece erkeklerin oynay�p, izleyebildi�i, �iiler� in kendine �zg� ayinimsi bir g�sterisini izliyoruz, bayan arkada�larla ilk olman�n heyecan�yla.

13 Eyl�l 1994 � Sal�

Tahranl�lar�n �nerisi ile Kered� �zerinden Hazar k�y�s� yolunu izleyerek T�rkmenistan� a gitmek i�in yola ��k�yoruz. Elbruz Da�lar� aras�nda bir vadide Kred�, �ok g�zel bir baraj g�l� ve �ok uzun t�nelleri a��p, Nessa ve Get�er� den ge�iyoruz. Yoldaki manzara harika. Ne�ehr� de kendimi tutamay�p �st�mdeki uzun elbise ve ba��rt�s� ile Hazar Denizi� nin �l�k sular�na atlay�nca, bir olay oluyorum!

14 Eyl�l 1994 � �ar�amba

Gece boyu yol al�rken, uyumas�n diye s�r�c�m�zle gevezelik ediyorum. Bod�nurd� da bir yerde konakl�yoruz. Pislik ve koku dayan�l�r gibi de�il. Araban�n ya�� de�i�tirilip, bak�m� yap�ld�ktan sonra �irman, Ghut�an, Emamgholi� den Derges� e var�yoruz. Buralarda hemen herkes T�rk�e konu�uyor. T�rkiye� den geldi�imizi duyanlar�n sordu�u ilk soru hep �brahim Tatl�ses �zerine. Lotfabad g�mr���ne vard���m�zda g�mr�k kapal�; �ad�r kurup, yemek yap�yoruz. Yan�m�za T�rk�e konu�an birileri gelip gidiyor; g�mr�kten ge�emeyece�imizi s�yleyip, yerli yersiz bir s�r� �eyler anlat�yorlar. Herkeste bir panik, beni de ald� bir korku; iki y�l �nce M�s�r� da oldu�u gibi g�mr�kten d�nd�r�l�rsek diye. Geceyi huzursuz bir �ekilde arabada uyuyarak ge�iriyorum.

15 Eyl�l 1994 � Per�embe

Erkenden kalk�p tuvalet ve al��veri� i�in kente gidiyoruz. G�mr�k a��l�nca turist oldu�umuz i�in T�rkmenistan� a bu kap�dan giri� yapamayaca��m�z� ��reniyor � �ran� dan T�rkmenistan� a uluslararas� bir kap� olmad��� i�in -, g�mr�k��lerin �nerisi ile Derges� de bir A�a� dan ge�i� belgesi almaya gidiyoruz. A�al�k bizi Me�hed� e yabanc�lar polisine yolluyor. �nce Bod�giran g�mr�k kap�s�n� denemeye karar veriyoruz, ama ge�memiz yine olanaks�z. Pakistan� dan ge�i� ise, �zel triptik gerektirdi�inden yap�lam�yor. Art�k tek olas�l�k Me�hed. Gece yol al�p, Ghut�an� da yemek molas� veriyoruz.

16 Eyl�l 1994 � Cuma

Me�hed, �ran� �n kutsal kenti. Yollar �mam Reza T�rbesi� ni ziyaret i�in gelenlerle dolu, bu insanlar parklarda ve yol kenarlar�nda, yata�� - yorgan� serip, �oluk �ocuk uyuyorlar. Arad���m�z kurum bug�n Cuma oldu�u i�in kapal�, i�imiz yar�na kal�yor. Biz de Me�hed� i dola��yor ve �mam Reza T�rbesi� ne girebilmek i�in saatlerce �ador ( siyah �ar�af ) ar�yoruz. �rk�t�c� g�r�nt�de bir kad�n bir arkada��mla bana, inayete ermemiz dile�iyle birer tane hediye ediyor. Becerebildi�imizce sar�n�p, yaln�z g�zlerimizi d��ar�da b�rak�yoruz. Kendimi siyah bir po�ete konulmu� m�stehcen bir �ey gibi hissediyorum. Bu arada bir s�r� fotograf f�rsat� ka��p gidiyor �n�mden, ben de bir tel��. Makineye davran�p �adoru unutunca, kay�yor �st�mden. Ajan diye ko�turuyorlar pe�imden. Bir ara da �adorlular aras�nda arkada��m beni kaybedip � Fatma neredesin? � diye feryad� bas�yor, oysa yan yana y�r�yoruz; sadece kara Fatmalar �o�alm��.

Bir �ranl��n�n evinin alt kat�nda 12 Dolar� a konakl�yoruz.

17 Eyl�l 1994 � Cumartesi

Temizlenmek ve dinlenmek ne iyiymi�. Erkenden kalk�p yabanc�lar polisine gidiyoruz, onlar da d��i�lerine yolluyor. Tahran T�rk El�ili�i� ni aray�p, d��i�leri ile el�ilik telefonlar� aras�nda ko�turmaya ba�l�yoruz. Ne yaz�k ki ak�ama kadar bir �ey ��kmay�nca, �adorlar�m�z sayesinde �mam Reza T�rbesi� ni geziyoruz. Geceyi, yine ayn� evde, nedense daha fazla �deme yaparak ge�iriyoruz!

18 Eyl�l 1994 � Pazar

Sabah yeniden d��i�lerine gidip beklemeye ba�l�yoruz, fakat olumlu bir geli�me yok. Bu arada ba�ka gidi� yollar� d���n�rken birden Afganistan geliyor akl�m�za. Hemen konsoloslu�una ko�uyor birka� arkada�, evet Afgan vizesi al�n�p, ge�ilebilecek. Bu arada s�k�nt�dan bir arkada��m ile sinemaya gidip, kad�nlar b�l�m�nde oturarak bir film izliyoruz; � Zarbe Aher � ad�.

19 Eyl�l 1994 � Pazartesi

Afgan vizesi al�n�p, yollara d���yoruz. Sava�� d���n�p endi�eleniyoruz, ama yeni bir yol buldu�umuz i�in de keyifliyiz. Dogharun g�mr���nden sonra Afganistan g�mr���ndeyiz ve �topyam ger�ekle�iyor; Afganistan� day�m. Sava� y�z�nden yola benzemeyen yollardan ge�erek, gecenin 10� unda d���yoruz kokulu Heart� �n koynuna. 20 y�ld�r �lkeye ilk gelen turist grubu olarak arma�anlarla ( kuran ) kar��lan�p, TV� ye ��k�yoruz.

20 Eyl�l 1994 � Sal�

Heart� �n insanlar�n�, insanlar�n ya�am co�kusunu, pe�eli mavi ve mavinin tonlar�ndaki burkalar� i�inde incecik �ekici kad�nlar�n�, anlaml� y�zl� erkeklerini, kara g�zl� �ocuklar�n� sevdim; sava��n izlerinden �rperdim. Tarihi yerleri, do�ay� ve ille de insanlar�n� fotograflay�p; uyu�turucunun serbest, alkol�n haram oldu�u Heart� dan ak�ama do�ru ayr�ld�k. �ocuklar�n g�zbebeklerinde kald� g�zlerim. B�t�n gece, otostop�u bir asker ile T�rkmen s�n�r�na do�ru yol ald�k. May�na rastlayaca��z diye tuvalet i�in bile do�aya a��lmazken, g�nbat�m�nda deve s�r�lerini g�r�nce kendimizi, en iyi a��y� yakalamak i�in oradan oraya att�k.

21 Eyl�l 1994 � �ar�amba

Afgan g�mr�k ��k���nda arabam�z ve �antalar�m�z iyice aran�yor, T�rkmenistan giri�inde de �yle� Art�k mutluyuz, sonunda Afgan mucizesini de ya�ayarak pl�nlad���m�z g�zerg�ha ula�t�k. T�rkmenistan� a girince araba ile ilgili sorunlar ba�l�yor; lastik patl�yor, hem de birka� kez. Ak�ama do�ru bir T�rkmen k�y�nde yemek yiyip, k�yl�lerle sohbet ediyoruz ve yola devam. Magazin ad� verilen d�kk�nlar da ekmek, tur�u ve re�elden ba�ka bir �ey yok; insanlar ise bizde g�rd�kleri her �eyle ilgili.

22 Eyl�l 1994 � Per�embe

Sabah g�zlerimi b�y�k bir g�r�lt� ile, harika bir manzaraya a��yorum, dubal� bir k�pr�den Amuderya� y� ge�iyoruz. Fotograf makineleri i�ba�� yap�yor, g�ndo�umu �����nda. Uzun s�re ekmek ve benzin bulmak m�mk�n de�il. Piknik yeri gibi bir yerde konaklay�p, tuvalet ihtiyac�m�z� bostanda gideriyoruz. Yan masadaki g�zel �zbek kad�nlar� ile s�yle�iyoruz. Buhara� n�n g�rkemli �ini kubbeli medreseleri, fotografa �a��r�yor bizi; kalesini gezip, insanlar�n� tan�yor, �r�nlerinden tad�yoruz. Ta�kent� e yol al�rken arabam�z�n cam� k�r�l�yor, gecenin so�u�unda. Oysa tam da alkole bulanman�n sevincini ya��yorken, �ran ve Afganistan perhizinden sonra.

23 Eyl�l 1994 � Cuma

Ta�kent el�ili�imizde �al��anlar�n yard�m� ile arabaya cam bulununcaya kadar bizler de kenti dola��yoruz. Metrosunu, �ar��lar�n�, sanat galerilerini g�r�p, parklar�nda oturup s�yle�iyoruz.

24 Eyl�l 1994 � Cumartesi

Sabah�n ilk ���klar�yla karlarla kapl� Altay da�lar� g�r�n�yor. Bi�kek� e az kala T�rk TIR' c�lar�na rastlay�p, arabam�z�n eksikleri i�in yard�m istiyoruz. Nowa - Pavl�fka� day�z, burada Apiyetli bir T�rk ailesine rastlad�k. M�thi� bir misafirperverlik ve ilgiyle, Bi�kek� i ve �evreyi tan�t�p, sorunlar�m�za yard�mc� olmaya �al���yor ve Z�hre� nin toyuna konuk ediyorlar bizi; �e�itli halklardan insan� � Rus� u, Abaza� s�, �erkez� i, G�rc�� s�, T�rk� � - ile; burada bir d���n nas�l olur onu g�r�yoruz. Gece yat�ya da onlar�n konu�uyuz.

25 Eyl�l 1994 � Pazar

Sabah evin yetmi�lik Adalet Anas� bize g�zel bir kahvalt� sunuyor. Yeniden Bi�kek� i dola��p, heykellerle s�sl� parklar�n� geziyor, Lenin heykeli ile an� fotograf� �ektiriyoruz. Ve evin u�ar� o�lu Zakir, Narin� e gitmemiz i�in kent ��k���na kadar, biri Koreli di�eri �srailli iki korumas� ile bize eskortluk ediyor. Yol boyundaki b�t�n y�kseltiler hayvan ve insan fig�rl� heykellerle s�sl�, hemen her k�ye yakla��rken bir heykel kar��l�yor bizi.

26 Eyl�l 1994 � Pazartesi

Narin� de geceledik, Atba��� nda fotograf yasa��na tutulup, hemen kenti terke zorland�k. Art�k Tiyen�an Da�lar�n�n platolar�nday�z. En y�ksek ge�i� noktas�nda ( 3752 m ) mola verip, fotograf �ekiyor, Tiyen�an da�lar�ndan an� ta�� topluyoruz. �in s�n�r�na girdik, g�mr�k kapal�, �inli rehberlerimiz gelmemi�, a��z ve so�uktan donuyoruz; sonunda arkada��n biri yemek yap�yor, biz bula��k y�k�yoruz, burada tan��t���m�z T�rkmenler de bize ekmek ve alkol buluyor, mutluyuz alabildi�ine...

:  �stanbul,  Aral�k 1994 - Fatma �ZD�REK                                                                                           Di�er bir ANI i�in

Bir �nceki Yap�t Teknik Aksakl�k Bildiriniz Edebiyat At�lyesi Girisi T�rkce veya Di�er Bir Dil Yan�lg�s�n� Bildiriniz S�zl�k Telif Haklar� Kanunu �mla K�lavuzu  Bu yazar�m�z/Bu yap�t hakk�nda ODA AKDEN�Z ODA EGE ODA MARMARA Enstit� Girisi Bir Sonraki Yap�t